Що таке допорогові закупівлі

В травні 2015 року саме допорогові закупівлі дали офіційний старт пілотному проекту закупівель через електронну систему Прозорро. Пілотний проект виявився ефективним. Був зафіксований високий рівень конкуренції та отримана значна економія. Це стало яскравим прикладом для того, щоб масштабувати закупівлі на всю Україну та зробити використання електронної системи обов’язковим при всіх закупівлях – не тільки допорогових, але й всіх, передбачених законом. 

Допорогові закупівлі через Прозорро

Був розроблений Закон України «Про державні закупівлі» від 25.12.2015 № 922. З введенням його в дію поступово всі закупівлі почали проводити через електронну систему закупівель Prozorro. Допорогові закупівлі також залишилися, щоб замовники могли ними користуватися, а учасники – подавати свої пропозиції, пропонувати товари та послуги, замовникам.

Такого терміна, як «допорогових закупівлі», в Законі № 922 немає. Для звичайних замовників встановлено: якщо вартість товарів складає більше 200 000 гривень, а робіт – 1 500 000 гривень, то вони повинні здійснювати свої закупівлі з використанням електронної системи. Всі закупівлі, у яких вартість нижче таких сум, вважають допороговими.

Також є спеціальна категорія замовників, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання. Це замовники-монополісти. Для них встановлено більш високий поріг: для товарів і послуг – 1 млн грн, для робіт – 5 млн грн.

Однак проводити саме допорогові електронні закупівлі – право замовника, але не обов’язок. Зараз замовники за власним бажанням або за рішенням вищого органу можуть здійснювати закупівлі через систему Прозорро. Система надає такий функціонал, тобто дозволяє проводити такі закупівлі.

Але існують обмеження – система не дає продавати лоти на Прозоро Sale, вартість яких менше 3 тис грн. Ця практика діє за результатами пілотного проекту. Адже на тендерах з не дуже високою очікуваною вартістю бізнес не дуже активний.

Переваги проведення допорогових закупівель в Prozorro

Переваг, які дає використання системи Прозорро багато, але з основних можна виділити декілька:

  • конкуренція;
  • відкритість;
  • розвиток.

Допорогові закупівлі Прозорро неможливі без конкуренції. Висока конкуренція дозволяє зменшити вартість предметів закупівлі. Разом з тим зростає якість наданої продукції. Адже якщо на ринку представлений один постачальник, він не займається якістю продукції: знає, що у нього й так придбають за ціною, яку він запропонує. Використання електронних закупівель показує, що між учасниками та замовниками встановлені чіткі правила. Їх всі дотримуються, тобто немає кулуарних домовленостей. Правила для всіх одні. Зростає довіра між учасниками, замовниками та довіра до всієї системи закупівель. Дізнатися про те, як працюють електронні майданчики Прозорро можна за посиланням: https://sale.uub.com.ua/about.aspx.